אקובר

מוצרי ניקיון אקולוגיים ואפקטיביים לניקיון אמיתי מושלם

למעשה הסיפור הוא לא עלינו, על אקובר, אלא עליך.
בשבילך, עבור המשפחה שלך והעולם בו אנו חיים, אנחנו עוסקים כבר 35 שנה בפיתוח ויצור של מוצרי ניקיון עוצמתיים ויעילים שמנקים בהתחשבות:
המוצרים שלנו מנקים תוך התחשבות בעור שלך ושל משפחתך- אם זה כשאנו מנקים את הבגדים ואת הסדינים שלך אשר הגוף בא עימם במגע כל הזמן, את הרצפות או את הכלים – המוצרים שלנו אינם מכילים פטרוכימיקלים העשויים לגרות את העור.

אנחנו מנקים תוך התחשבות בסביבה – מקור רכיבי המוצרים שלנו הוא בצמחים מגידול מתחדש, ואנחנו פועלים כדי להבטיח שמוצרינו ישאירו אחריהם כמה שפחות עקבות בלתי נחוצים, שיתפרקו ביולוגית כמה שיותר מהר ושתהיה להם השפעה פחותה ככל הניתן על האקולוגיה של האגמים, הנהרות והימים.

בשנות השמונים, היינו הראשונים להשיק אבקת כביסה שאינה מכילה פוספטים. מאז, בהשראת הדבורים פיתחנו את פעילי השטח הביולוגיים הייחודיים שלנו (המיוצרים ע"י שמרים שהתגלו בכוורות דבורים), שתלנו צמחיה על גג המפעל שלנו כדי לחסוך באנרגיה, במקום שימוש במיכלי פלסטיק רגילים הפכנו קנה סוכר לאריזות PLANTPLASTIC פנטסטיות, מתכלות וניתנות לשימוש חוזר, זכינו בפרסים על יכולות הניקיון יוצאות הדופן של מוצרינו, והצענו את הטכנולוגיה שלנו למתחרינו – אנו שמחים לחלוק כשזה מסייע לשימור הסביבה.

אנחנו גאים על כך שאקובר נבנתה עם ועל בסיס כבוד, יושרה ומחויבות, ועל כך שאת הדרך הזו אנחנו עושים לצד שני שותפים: הטבע, ממנו אנחנו מקבלים השראה וחומרי גלם, וקהל לקוחותינו בכל העולם, מהם אנחנו מקבלים פידבקים.

בסוף שנות השמונים, התברר ששטח המפעל הקיים כבר לא מספיק לנפח הייצור הנדרש מהחברה.
היה צורך דחוף להגדיל את שטח המפעל כדי לעמוד בדרשה ההולכת וגוברת למוצרי ניקיון טבעיים וידידותיים לסביבה. אבל בחברת אקובר לא רצו לבנות בנין מפעל רגיל. האתגר שניצב בפני החברה היה לבנות את המפעל האקולוגי האולטימטיבי. עם הרבה רצון והתלהבות, שלא לדבר על חיפוש ומחקר מאומצים, הבלתי אפשרי קרם עור וגידים בתוך שלוש שנים.המפעל האקולוגי הראשון מסוגו בעולם קרם עור וגידים.

מהו מפעל אקולוגי?

איך מפעל לייצור חומרי ניקוי יכול להיות אקולוגי? גם באקובר לא ידעו את התשובה, אבל לפני שניגשו למלאכת העיצוב הציבו מספר פרמטרים כתנאי הכרחי לעבודה:
R

המבנה צריך להטמע בסביבה הטבעית

R

מינימום של פסולת ושופכין ייצאו מן המפעל

R

מי השופכין צריכים להיות נקיים ככל האפשר

R

צריכת האנרגיה תהיה מינימאלית

R

שימוש בחומרי בניה אקולוגיים בלבד

אקובר מניחה את אבן הפינה לעתיד

עשר שנים אחרי – עדיין מהווים סמל ודוגמה

עשר שנים אחרי המפעל של אקובר עדיין משמש כמודל לחיקוי והשראה לבניית מפעלים אקולוגיים נוספים. כמות השאלות שהחברה מקבלת כל שבוע בנוגע לבניית המפעל מראה על הייחודיות שלו. בנוסף, מתארחים במפעל לחומרי ניקוי טבעיים לעיתים קרובות ילדי בית ספר שמקבלים סיקור מעמיק על בעיות איכות הסביבה. בחברת אקובר מאמינים שהמפעל יוכל לתפקד עוד שנים רבות.

עם מתווי דרך אלה, החלה אקובר בבניית המפעל האקולוגי הראשון בעולם לחומרי ניקיון. היו מעט מאוד נקודות בסיס שהיה אפשר להסתמך עליהם מנסיון העבר, באשר לבנית מפעל מסוג זה בתחילת שנות התשעים, אבל ההכנות הסתיימו די מהר. הלבנה הראשונה הונחה שנתיים לאחר שהוחלט על בניית המפעל בעיקר תודות למאמצים הכבירים שהושקעו וההתלהבות של כל הנוגעים בדבר. הבניה עצמה הסתימה תוך שנה. באקובר מאמינים שהמשימה הוכתרה בהצלחה.

אקובר מחפשת וגם מוצאת!

שלד תמיכה יציב

העיצוב החדשני של המפעל הפך את השימוש בברזל כמעט מיותר. שלד התמיכה יוצר מעצי אורן צעירים מצפון אירופה. העץ עבר טיפול בבורקס (סוג של מלח) ושמן פשתן – שניהם חומרים ידידותיים לסביבה.

דשא על הגג

הדבר הראשון שמושך את העין כאשר מסתכלים על המפעל האקולוגי של אקובר הוא הגג המכוסה דשא. באופן טבעי זה הדבר שהכי בולט – אחרי הכל באיזה מקום נוסף תמצאו דשא על הגג?…אבל עיצוב זה לא נועד למטרות אסתטיות בלבד – יש לכך פונקציה משמעותית מאוד. הדשא על הגג מבטיח שמירה על הטמפרטורה הנכונה ובידוד רעשים מבחוץ במשך כל השנה.

אחד הצעדים החיוניים היה הצורך להתייחס בתשומת לב מרבית לחומרי הבניה בשלב עיצוב המפעל. כדי להבטיח שהמפעל נבנה מחומרים אקולוגיים בטוחים ויציבים, הוצבו הדרישות הבאות:

  • החומרים צריכים להיות כאלה שניתן לחדש במהירות או חומרי גלם נפוצים מאוד.
  • תהליך ייצור החומרים אסור שיצריך יותר מדי אנרגיה.
  • מינימום של יצירת זיהום במהלך הכנת חומרי הניקוי הטבעיים.
  • אסור שיהיו שום סיכוני בריאות במהלך ייצור החומרים.
  • החומרים צריכים להיות ניתנים למיחזור לאחר שהמפעל ייהרס.

קירות עשויים פסולת

ניסויים בחומרים רבים ושונים נעשו במהלך השלב הראשון של הבניה. חומרים מסוימים עמדו בדרישות הנ"ל אבל לא עמדו בדרישות הטכניות של הבניה וההיפך. החוכמה היתה למצוא את איזון בין השניים ובסוף נמצאו כל החומרים הדרושים. התוכנית המקורית היתה לבנות את כל הקירות מטיט. אך אורך הזמן שנדרש לייצור (מטר אחד בחודש), פסל אפשרות זו. גם עיצוב התבנית הדרושה היוותה מכשול. בסופו של דבר נמצא הפתרון המושלם בצורת פסולת של מכרות פחם. הפסולת היוותה את הבסיס ליצירת לבנים. גם האנרגיה הדרושה לייצור היתה מינימלית הודות לתהליך ייצור חדשני של הוספת נסורת לפני שריפת הלבנים.

חסכון – זה שם המשחק!

מכונות ייצור חסכוניות

רווחת העובדים ושמירה על איכות הסביבה הם הגורמים העיקריים הנלקחים בחשבון בעת רכישת ציוד חדש. זו גם הסיבה שאקובר משתמשת אך ורק במדחסים אטומים ביותר. מדחסים שקטים אלו אינם יוצרים רעש סביבתי, דבר שזוכה להערכה רבה בקרב צוות העובדים. "תותח הסבון" הוא דוגמה טובה למאמצים המושקעים בנושא החסכון. מכונה זו צורכת חמישית אנרגיה מהמכונות המקבילות אצל יצרני חומרי הניקוי הרגילים, לייצור אותה כמות של סבון במוצרים דומים.

אומרים ועושים – הדוגמה האישית של עובדי אקובר

עובדי חברת אקובר גם הם לוקחים חלק בחסכון באנרגיה. הצוות מדליק אורות או מיזוג אויר רק כשהדבר נחוץ באמת. כתוצאה מכך כמעט ואין שימוש בהם בחודשי הקיץ. בנוסף אקובר מעודדת התנהגות סביבתית גם מחוץ לכותלי המפעל. עובדים רבים מגיעים למפעל ברכיבה על אופניים מהם שמגיעים גם ממרחקים של 20-30 ק"מ. העובדים הבוחרים להגיע לעבודה בדרך זו מקבלים תמריץ כספי מהחברה.

כל ייצור של מוצרים דורש שימוש באנרגיה, כולל המוצרים של אקובר. בעולם אידיאלי היה נעשה שימוש ברוח מים ושמש. אבל במקרה של אקובר, בזמן תכנון המפעל, התברר שהדבר לא פרקטי ולא יישומי מבחינה פיננסית. אי לכך הוחלט על חסכון מקסימלי בשימוש באנרגיה באולמות הייצור ובמשרדים.

כפי שכבר הזכרנו הדשא על הגג משמש בתפקיד חשוב של שמירה ואיזון הטמפרטורה. בקיץ הדשא סופג חלק מחום השמש, דבר שגורם לקרירות נעימה בתוך מבנה המפעל. בלילה נוצר טל על הדשא והלחות מבטיחה את התקררות האויר בתוך המפעל ליום הבא. במשך החורף הכיסוי על הגג מונע זרימת אויר קר לתוך המפעל דבר הגורם לעלית הטמפרטורה בתוך המבנה. בנוסף הושקעה מחשבה רבה באוריינטציה הסביבתית של המפעל. מחשבה רבה הושקעה באוריינטציה הסביבתית של המפעל. כיפות גדולות וקלות על גג המפעל וקירות דקים מבטיחים שמעט מאוד אור מלאכותי נמצא בשימוש. הקירות נבנו מלבנים נקבוביות עם יכולת גבוהה של ספיגת חום. הלבנים סופגות את חום השמש ואז מפזרות אותו באופן שווה לסביבה. כתוצאה מכך חלק מחדריי הייצור אינם צריכים הסקה כלל אפילו בחודשי החורף.

נגישות